Начало > Новини

Сборник "Брандирането на пост-комунистическите нации"

ЦАИ 10/04/2009

ПОКАНА ЗА УЧАСТИЕ В КОЛЕКТИВЕН СБОРНИК

След падането на комунистическите режими Централна и Източна Европа бяха изправени пред нуждата да предефинират държавната си идеология.

Този процес беше предизвикателство както за по-старите нации така и за новосъздадените държави след разпада на Съветския съюз, Югославия и Чехословакия. Новият глобален политически, икономически и културен натиск, комбиниран с пренареждането на вътрешните социални структури, подсили кризата на идентичността на бившите комунистически нации. Тези страни имаха нужда от нови начини да се локализират на световната карта, както и от нови наративи на национално обединение у дома.

Нещо повече, в стремежа си да подражават и следват капиталистическия Запад, бившите комунистически страни трябваше да еманципират своите национални идентичности от идеологическото наследство на комунизма и да ги преформулират чрез новите понятийни мантри на "демокрацията" и "пазара".

Пълният текст може да видите в английската версия на новината!

В този контекст, националното брандиране, набор от идеи, чиито корени са в западния маркетинг и мениджмънт, набра популярност в пост-комунистическия свят като даващо възможност за бърз лек на идентичностната неразположеност на "преходните" общества. След 1989 почти всяка страна от Централна и Източна Европа предприе различни инициативи за национално брандиране с различен обхват и комплексност, често създавайки хаос от некоординирани послания. Въпреки че пост-комунистическите държави не са единствените, инвестиращи в подобно брандиране, специфичният социално-исторически контекст ги отличи от общата картина и те заслужават по-внимателно изследване. Това е една от централните идеи на сборника.

Предлаганите статии трябва да попадат в три основни области:

* Кои са основните актьори, въвлечени в дискурсите на националното брандиране и техните практики, в пост-комунистическа Европа и какви са техните залози? Какви са локалните политически и културни обстоятелства, които предпоставят обсебването съзнанието на националните елити с мисията за националното брандиране? Каква е връзката на националното брандиране с битката за власт на национално и над-национално ниво?

* Какви типове образи на пост-комунистическите нации и/или региони се налагат, или се подтискат, чрез специфичните подходи на националното брандиране? По какъв начин дискурсите на националното брандиране и техните практики влизат в отношение с глобализацията, медиатизацията и консумеризма?

* Какви може да са културните, политическите и социалните последствия от пре-определянето на пост-комунистическите нации като марки/брандове? По какъв начин изучаването на пост-комунистическото национално брандиране може да допринесе за по-широкото и критично разбиране на пост-комунистическите преходи?

Очакват се предложения за публикации, които засягат или са свързани с тези въпроси. В най-добрия случай приносите ще притежават емпирична база и ще са теоретично грамотни. Предложените статии трябва ясно да показват по какъв начин се ситуират по отношение на критическите теоретични традиции. Статиите могат да се фокусират върху една или повече страни. Различни методологически и дисциплинарни подходи са добре дошли. Интердисциплинарността ще бъде окуражавана.

Моля, изпратете предложенията си от 500-800 думи и кратко CV на Надя Канева / Nadia Kaneva ( ) до 20 май 2009 г.

В случай, че материалът ви е одобрен, трябва да предадете окончателния текст (около 8,000 думи) до 1-ви ноември 2009 г.

Nadia Kaneva, Ph.D.
Assistant Professor
Mass Communications & Journalism Studies
School of Communication
University of Denver
2490 S. Gaylord St.
Denver, CO 80208
Office: (303) 871-4574
Fax: (303) 871-4949
E-mail:


2006 (cc) Creative Commons License. A project of the Centre for Advanced Study, financed by Bulgarian Ministry of Science and Education.
Created by Netage.bg.