Начало > Новини

"Случаят 'Маестро': Поредният провал на мечтата за български автомобил"

ЦАИ 03/01/2010

СЕМИНАР СТОПАНСКА (СОЦИАЛНА) БЪЛГАРИЯ:
БЪДЕЩЕТО ПРЕЗ КУЛТУРАТА НА МИНАЛОТО

Център за либерални стратегии има удоволствието да Ви покани на поредната сбирка на семинара:

10 февруари 2010 г. (сряда), 17.30ч.

Център за култура и дебат Червената къща
Ул. „Любен Каравелов” 15

СЛУЧАЯТ „МАЕСТРО” ПОРЕДНИЯТ ПРОВАЛ НА МЕЧТАТА ЗА БЪЛГАРСКИ АВТОМОБИЛ

Христо Мишков

-------------------------------------------------------

РЕЗЮМЕ

Преди 15 години България можеше, с известна доза гордост, да се смята за страна със собствено автомобилостроене. Във Варна се правеше “Маестро”, като почти половината от продукцията отиваше за износ. Юбилеят е достоен повод да си припомним за този епизод. Първо, защото той вече е забравен, а и около него има натрупване на пропаганди манипулации и второ, защото в момента се подготвя нов епизод от сагата на “българският автомобил”.
Докладът се базира на съхранената част от фирмената документация на Родакар, на спомените на участници в драмата на българското «Маестро», на вестникарски материали. Чрез тях се прави опит да се проследи предисторията на проекта, анализират се условията, в които става възможно реализирането му, както и събитията, довели до провала му. Задачате е сложна, тъй като става дума за един драматичен период на българският преход, около който все още се вихрят политически страсти и пропагандни манипулации.

Проектът Родакар ще бъде разгледан в контекста на тогавашния пазар на нови автомобили у нас, а Маестро ще бъде поставено сред основните му конкуренти, за да се потърси отговор на може би най-съществения въпрос около него – доколко тази кола е била подходяща за българските условия и дали проектът за производство във Варна е имал шансове да продължи развитието си.


2006 (cc) Creative Commons License. A project of the Centre for Advanced Study, financed by Bulgarian Ministry of Science and Education.
Created by Netage.bg.